I den här tidningen vill vi gärna låta folk prata om hur man gör affärer med blommor. Den här gången ger Koen van Malderen, chef för KUFB, tips om hur man kan sälja mer genom att erbjuda buketter i olika priskategorier. En XXL-bukett får inte saknas.
"En speciell bukett blommor, helst säsongsbetonade blommor: det är vad folk kommer till en blomsterbutik för. Man måste verkligen erbjuda ett mervärde", säger Koen van Malderen, chef för KUFB, branschorganisationen för florister i Belgien. "Vi råder våra medlemmar att till exempel skapa mycket vackra skyltfönster. Riktigt storslagna. En XXL-buket passar mycket bra. Då tänker folk: wow, det är fint. Och då kommer de automatiskt in."
En XXL-bukett är mer än bara ett blickfång. "Du kommer att se att du också kommer att sälja XXL-buketten. Kunderna har en budget i åtanke, men om de ser en mycket fin bukett för 60 euro kanske de börjar tvivla. Det är floristens jobb att då ta kunden till den större buketten, genom att till exempel berätta om skötsel och blommor. Visa din expertis här."
Alla kunder kommer inte att välja XXL-buketten. "Det är viktigt att erbjuda valmöjligheter. I butiken kan du visa olika buketter som härrör från XXL-buketten, till exempel i två eller tre priskategorier. Vilka prisklasser det handlar om beror på dina kunder. Om dina kunder har något att spendera ska du inte sätta upp buketter för 10 euro, utan för till exempel 25, 30 och 35 euro."
Man ställer inte vackra buketter i hinkar på marken.... "Då säljer du egentligen bara blommorna. Om du presenterar blommorna i fina vaser är kunderna mer benägna att ta med sig vasen. Välj därför vaser som matchar buketterna i fråga om prisklass, så att en dyrare bukett också har en dyrare vas. Och inkludera vasen i din berättelse: med den här vasen som passar till, blir det en vacker helhet."
Ett sista tips från Koen: "Se till att hålla dig uppdaterad: besök evenemang, delta i workshops och upptäck nya trender. Det gör också ditt yrke mer intressant. Du kan vara stolt över ditt jobb!" KUFB stöder florister över hela Belgien: för den kreativa delen arbetar de med grossister där workshops hålls. För erbjudandet, besök www.kufb.be.
Vill du hålla dig informerad om de senaste nyheterna, evenemangen och intressanta uppdateringar?
PrenumereraKampanjen "365 dagar med blommor" är ett initiativ från marknadsföringskommittén 365 dagar med blommor. Över 1 800 odlare från 15 olika länder gör detta möjligt. De odlar över 150 olika blommor, som marknadsförs under hela året baserat på Royal FloraHollands tillgänglighetsdatum. Målet med kampanjen "365 dagar med blommor" är att gemensamt utveckla försäljningsmöjligheterna för blomsterhandlare.
Samarbeta? hello@365daysofflowers.com Vi kan nås på .
Ansvarsfriskrivning och användningsvillkor