Avelsarbete är en kontinuerlig process. Peter van Noort, Manager Genetics på förädlingsföretaget Evanthia, förklarar gärna med hjälp av ett exempel. "Den japanska Matthiola har en bättre hållbarhet än vad vi känner till i Europa; denna typ har något mer robusta vedartade stjälkar. Den europeiska Matthiola har återigen den starka sidan att växtförädlare kan välja enkel- och dubbelblommig efter bladfärg, där dubbelblommig är önskvärd. Vi har kombinerat de goda egenskaperna hos dessa två typer i en ny serie. För alla led i kedjan - från den unga plantodlaren till konsumenten - är detta en verklig gamechanger: valbara sorter med vackra fyllda, dubbla blommor med mycket bättre hållbarhet."
"Det tar åtta år att förfina en ny violinist."
"Vår uppfödare sätter alltid in olika korsningar, men det är inte allt som fungerar. Den japanska serien består av 11 färger, nu har vi sju av dessa i den nya serien. Jag skulle vilja lägga till färgerna lila och lavendel. För framtiden är hållbarhet ett viktigt tema. Sorterna måste bli genetiskt starkare. Vi arbetar nu med att införliva resistens mot svampsjukdomar i olika snittblommor. Det är inget man bygger in över en natt, men vi gör framsteg."
Vill du hålla dig informerad om de senaste nyheterna, evenemangen och intressanta uppdateringar?
PrenumereraKampanjen "365 dagar med blommor" är ett initiativ från marknadsföringskommittén 365 dagar med blommor. Över 1 800 odlare från 15 olika länder gör detta möjligt. De odlar över 150 olika blommor, som marknadsförs under hela året baserat på Royal FloraHollands tillgänglighetsdatum. Målet med kampanjen "365 dagar med blommor" är att gemensamt utveckla försäljningsmöjligheterna för blomsterhandlare.
Samarbeta? hello@365daysofflowers.com Vi kan nås på .
Ansvarsfriskrivning och användningsvillkor