Terug naar overzicht

''Konsumenterna väljer säsongsblommor med fingertoppskänsla''

Varje säsong samarbetar vi med inspirerande entreprenörer som utmärker sig med säsongsbetonade blommor. Möt Marie-Louise de Bruin från Afscheid met Bloemen.


"Vad fint det är att se årstiden återspeglas i blomsterarrangemangen på begravningar. På så sätt matchar det den stämning som människor är i."
Marie-Louise de Bruin
Florist och initiativtagare

"Med säsongsbetonade blommor i begravningsarrangemang kan du verkligen sticka ut som florist. Vi har så många vackra blommor till vårt förfogande", säger Marie-Louise de Bruin från Afscheid met Bloemen.

"Konsumenterna är mer känsliga för årstiderna än man kan tro", säger Marie-Louise de Bruin, florist och initiativtagare till Afscheid met Bloemen, ett nationellt samarbete mellan 30 florister som fokuserar på att sälja avancerade blomsterarrangemang för begravningar. "Kunderna kanske inte inser det själva direkt, men vi ser mycket tydligt att man föredrar andra arrangemang på sommaren än på vintern. Till exempel går blomstertemat 'Garden' bra på sommaren. Temat 'Bold' med stora rosor i varma nyanser, nypon, lyktor och bär, som Callicarpa och Celastrus, väljer man hellre på hösten. Man märker verkligen att kunderna är på ett annat humör då."

Tufft

"Självklart kan vi anpassa nästan alla delar till säsongen. Magnoliagrenar kan till exempel bytas ut mot Hamamelis på vintern. Varje arrangemang är i slutändan skräddarsytt. De florister som arbetar med oss går ett steg längre i detta än vad folk är vana vid. De tar hänsyn till den avlidnes personlighet, men de tittar till exempel också på kistan som blommorna ska placeras på. På en stor, brun kista lägger man inte ett sött hjärta med fina blommor, utan en grov, robust bit med till exempel vinrankor."

Färgstarka

De florister som deltar i Afscheid met Bloemen har var sin personlig sida på den gemensamma webbplatsen, som också fungerar som webbshop. De har också en lyxig fotobok som används som utgångspunkt för att sälja blomsterarrangemang för begravningar i butiken. "Det är mycket som har förändrats i begravningsbranschen", konstaterar Marie-Louise. "Människor har blivit mer välformulerade och orienterar sig alltmer på nätet. Sedan gillar särskilt de närmaste familjemedlemmarna att komma till butiken eftersom det är trevligt att se någon i ögonen när man diskuterar ett skräddarsytt arrangemang. Som florist har du möjlighet att i butiken visa att mycket mer är möjligt än det vanliga blomsterarrangemanget för begravningar, som huvudsakligen använder blommor som finns tillgängliga året runt. Det finns så många vackra blommor under säsong. Det är det som gör att man sticker ut som florist. Det är också slående att budgeten ofta är större än vad många florister tror. Visa vad som är möjligt, då finns det något att välja på. Kunderna själva kommer inte att vara så snabba med att be om en kistläggning i en trädgårdsmiljö. Om man visar en bild på ett sådant färgglatt arrangemang med vackra säsongsblommor kanske kunderna blir förälskade i det."

Prenumerera på tidningen

Vill du hålla dig informerad om de senaste nyheterna, evenemangen och intressanta uppdateringar?

Prenumerera

Kampanjen "365 dagar med blommor" är ett initiativ från marknadsföringskommittén 365 dagar med blommor. Över 1 800 odlare från 15 olika länder gör detta möjligt. De odlar över 150 olika blommor, som marknadsförs under hela året baserat på Royal FloraHollands tillgänglighetsdatum. Målet med kampanjen "365 dagar med blommor" är att gemensamt utveckla försäljningsmöjligheterna för blomsterhandlare.

Samarbeta? hello@365daysofflowers.com Vi kan nås på .

Ansvarsfriskrivning och användningsvillkor
Prenumerera på kampanjen 365 dagar med blommor och få vår tidning gratis.
Prenumerera